Jumaat, 26 September 2014

PAS Selangor tidak pernah bersetuju untuk mengurangkan kuota exco





Selangor PAS menafikan bahawa ia bersetuju untuk jumlah yang dikurangkan daripada exco PAS dalam kerajaan negeri yang baru di bawah Menteri Besar Mohamed Azmin Ali.

Setiausaha Badan Perhubungan Selangor parti itu, Mohd Khairuddin Othman, berkata kepimpinan pusat parti juga tidak pernah bersetuju semakan semula bilangan tiga excos, bukan empat seperti mana yang berlaku di bawah bekas Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Dalam satu kenyataan malam ini, Khairuddin berkata PAS Selangor juga merasakan bahawa Azmin tidak mempunyai asas untuk penyingkiran Dr Halimah Ali dan Sallehen Mukhyi dari barisan. Kedua-dua mereka telah berkhidmat di bawah Khalid. 

"Kami telah dimaklumkan oleh ibu pejabat PAS bahawa mereka tidak bersetuju dengan kuota yang dikurangkan (untuk ahli PAS exco). 

"Kami merasakan bahawa langkah sedemikian tidak mewakili titik permulaan yang baik," kata Khairuddin dalam kenyataannya. 

Ucapannya membawa nada yang berbeza daripada setiausaha agung parti Datuk Mustaffa Ali, yang memberitahu Harakahdaily bahawa PAS telah "dikorbankan" satu jawatan exco demi Pakatan Rakyat. 

"Azmin mempunyai pilihan sukar untuk membuat, dan semua pihak perlu menerima pengorbanan yang dibuat oleh PAS," Mustafa dipetik sebagai berkata oleh Harakahdaily. 
Mustafa berkata, walaupun perwakilan dikurangkan bagi PAS adalah di luar jangkaan, dia menerimanya. 

Awal hari ini, apabila Azmin mengumumkan exco baru barisan berkata keputusan untuk menggugurkan satu jawatan exco PAS itu dibuat selepas mendapat persetujuan semua pihak yang berkenaan, termasuk persetujuan kepimpinan PAS. 

Di bawah bekas menteri Besar Khalid, yang exco negeri barisan terdiri empat kerusi untuk PAS, dan tiga setiap satu untuk DAP dan PKR. 

Tiga Exco PAS yang dinamakan oleh Azmin adalah Iskandar Abdul Samad, Ahmad Yunus Hairi dan Zaidy Abdul Talib. Pendatang baru Zaidy menggantikan Halimah dan Sallehen. 
Khairuddin berkata empat excos PAS di bawah Khalid telah memainkan peranan penting dalam memastikan bahawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat tidak runtuh di tengah-tengah kemelut yang menteri Besar. 

Tetapi, Khairuddin berkata Selangor PAS masih akan menyokong kerajaan negeri di bawah Azmin kerana ia mahu Pakatan mempunyai pemerintahan yang stabil. 
Kerugian Islam parti itu satu jawatan exco adalah keuntungan PKR. Saguhati PAS ialah timbalan speaker negeri yang baru mungkin akan dipilih daripada assemblypersons lain. 
Ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad meletak jawatan sebagai timbalan speaker negeri ini hari ini selepas dinamakan sebagai Exco.

Tiada ulasan: