Perodua secara rasminya mengambil perlindungan di luar ciptaan terbarunya, Axia.
Perodua Axia bukan sahaja satu lagi model baru yang menghubungkan sederhana Perodua barisan. Ia menandakan satu peristiwa penting dalam pelbagai cara kerana ia adalah model pertama di mana bahagian atas badan telah direka dan disesuaikan untuk Perodua oleh rakyat Malaysia. Walaupun ini mungkin kelihatan seperti tidak lebih daripada hanya memerlukan stylists yang baik, ia sebenarnya merangkumi skop yang lebih besar kerja, termasuk ciri-ciri kejuruteraan khusus kepada Axia.
Untuk membuat model baru ini, Perodua juga menubuhkan sebuah kilang baru yang mempunyai proses yang lebih maju pengeluaran, kecekapan dan produktiviti daripada yang asal yang mula beroperasi pada tahun 1994 Ada automasi dan tahap kualiti yang dikatakan rapat dengan orang-orang ini Daihatsu kilang-kilang di Jepun. Hasilnya ialah sebuah kereta yang berkualiti jauh lebih tinggi berbanding sebelum ini.
Selaras dengan kilang baru, Perodua juga menyertai usaha sama dengan beberapa syarikat-syarikat Jepun untuk menubuhkan sebuah kilang di Negeri Sembilan untuk membuat transmisi automatik elektronik yang dipasang di Axia. Kerja juga telah bermula pada pembinaan sebuah kilang usaha sama untuk membuat enjin.
Secara kebetulan, dengan Axia, Perodua menawarkan murah hati 5 tahun (atau 150,000 km) jaminan yang mesti menunjukkan keyakinan mereka terhadap kualiti proses pembuatan mereka.
Reka bentuk luaran yang Axia menunjukkan pendekatan yang lebih berani untuk menggayakan dengan permukaan lebih dipahat yang memberikan gambaran kekukuhan. Ini mungkin persepsi visual berguna telah diberikan bahawa ia adalah sebuah kereta kecil. Anda mungkin akan melihat dua kali apabila anda melihat hujung hadapan yang berbeza dan sememangnya, terdapat dua reka bentuk hadapan untuk Axia. Yang lebih rendah berharga E dan G versi mempunyai pandangan yang lebih konvensional manakala SE dan versi Advanced mempunyai 'wajah' yang lebih berani dengan kawasan di bawah jeriji melanjutkan ke luar dan ke bawah. SE dan Advanced
versi juga mempunyai penampilan sporty dengan spoiler belakang dipasang sebagai standard. Mempunyai berbeza 'wajah' bukan baru tetapi untuk Axia, perbezaan lebih ketara dan lebih berani.
Ia kereta yang lebih besar daripada Viva dengan panjang 3640 mm dan lebar 1620 mm (Viva adalah 3575 mm panjang dan 1475 mm lebar) dan jarak roda sebanyak 2455 mm juga 65 mm panjang. Tetapi saiz peningkatan ini juga bermakna berat badan tambahan sebagai berat membendung daripada Axia adalah antara 820-850 kg berbanding dengan Viva yang mempunyai pelbagai berat membendung 755-765 kg.
Jurutera Perodua yakin bahawa tidak ada yang akan mengadu tentang kereta ini 'berat badan berlebihan dan underpowered' kerana yang baru di dalam dipasang 1KR-DE2 enjin kuasa Axia. Ini adalah semua aluminium enjin 3 silinder, yang bermakna ia lebih ringan, dengan kepala silinder 12 injap, aci sesondol berkembar dan EFI. Ia menghasilkan 66.6 bhp / 90 Nm dari sesaran 998 cc, semua yang pergi ke roda depan melalui 5-kelajuan transmisi manual atau 4 kelajuan elektronik diurus transmisi automatik.
Pindah ke keselamatan, ini adalah kawasan yang Perodua bangga sebagai Axia dilancarkan dengan 4-bintang disahkan Kedudukan dalam ujian NCAP ASEAN. Mereka mesti telah bergegas unit pengeluaran terawal mereka untuk ujian untuk mendapatkan hasil di waktu untuk pelancaran sebagai unit pengeluaran dan tidak prototaip akan mewakili apa yang pelanggan benar-benar dapat. Tidak kira prestasinya dalam ujian kemalangan, yang Axia tidak akan diberi 5 bintang kerana keperluan adalah bahawa kereta mesti mempunyai Kawalan Kestabilan (ESC) Sistem Elektronik dan jika tidak, ia tidak akan mendapatkan penarafan maksimum.
Tetapi sementara tidak ada ESC (mungkin pada masa akan datang jika kos turun cukup ... atau peraturan-peraturan baru mewajibkan ke atas semua kereta), yang Axia tidak datang dengan ABS dan Elektronik Brakeforce Pengedaran untuk SE dan Advance versi. Beg udara hadapan juga standard untuk semua versi bersama-sama dengan tali pinggang keledar 3-mata untuk ketiga-tiga penghuni belakang. Satu titik ISOFIX juga disediakan untuk pemasangan mudah dan selamat childseat yang serasi di belakang.
Axia yang merupakan kereta kompak tetapi dalaman sudah pasti bukan 'padat'. Ini adalah di mana usaha kerjasama dengan Daihatsu Motor berharga sebagai pengeluar kereta Jepun adalah 'pakar' apabila ia datang kepada kereta kompak. Penggunaan ruang telah dimaksimumkan dalam kabin 2 meter panjang dan terdapat pelbagai konfigurasi tempat duduk yang sesuai dengan keperluan yang berbeza. Jika seseorang mempunyai untuk membawa barangan lama atau banyak item, tempat duduk penumpang hadapan boleh dilipat rata dan ada sejumlah besar ruang yang ada dengan backrests belakang dilipat ke bawah juga.
Melihat pelbagai harga dan tahap peralatan berbeza, SE dan Advance versi akan muncul sebagai nilai terbaik untuk wang. Benar, ia agak jurang yang besar antara versi asas dan Advance tetapi dari segi bilangan item tambahan anda - terutamanya di mana keselamatan aktif yang bersangkutan - atas dua versi akan menjadi orang-orang untuk mempertimbangkan (jika permit bajet anda, daripada tentu).
Bagi kebanyakan pembuat kereta, model peringkat kemasukan murah penuh dengan kompromi kerana mereka perlu membuat ia murah. Dengan Axia, Perodua telah sekali lagi menunjukkan bahawa ia adalah mungkin untuk menawarkan kereta pada harga yang rendah tanpa menjejaskan ciri-ciri dan yang lebih penting, kualiti dan keselamatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan