Jumaat, 26 September 2014

Guan Eng spurns tawaran Pas untuk memperbaiki hubungan

Beberapa pemimpin Pas berharap semalam untuk perdamaian dengan DAP sekerja mereka untuk menamatkan meludah ke atas yang kini membuat kesimpulan krisis kepimpinan Selangor. 
Sentimen ini, bagaimanapun, tidak dikongsi, berdasarkan apa yang berlaku pada hari yang sama di Pulau Pinang. 

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, telah membidas komen agak merbahaya oleh ahli Pas Majlis Perbandaran Pulau Pinang. 

Lim mempunyai ahli majlis accussed Iszuree Ibrahim berbohong kerana mengatakan bahawa kerajaan negeri pimpinan DAP telah mewarisi polisi yang melibatkan setinggan daripada pentadbiran Barisan Nasional sebelum ini. 


Lim, bercakap pada sidang akhbar di Pulau Pinang, menegaskan bahawa dasar semasa negeri mengenai perkara itu adalah benar-benar baru. 

"Mereka yang mendakwa sebaliknya tidak bercakap benar. Kita tahu bahawa ini adalah amalan biasa Umno, tetapi jika ia datang dari mereka yang kononnya menyokong kerajaan negeri Pakatan, maka yang menimbulkan banyak soalan. 

"Mengapa kamu berbohong?" Lim bertanya, merujuk kepada Iszuree. 
Iszuree mempunyai awal hari ini menggesa kerajaan negeri untuk memperkenalkan langkah-langkah untuk melindungi hak penduduk setinggan yang telah baru-baru ini dipaksa keluar dari rumah mereka untuk memberi laluan kepada pembangunan. 

Beliau menjelaskan bahawa kerajaan negeri menggunakan dasar yang ditetapkan oleh kerajaan negeri sebelum ini, yang tidak melindungi sepenuhnya hak-hak penduduk setinggan. Beliau berkata beliau telah membangkitkan perkara itu di mesyuarat majlis perbandaran tetapi ia telah ditolak. 
"Saya diberitahu ia adalah satu perkara persekutuan tetapi saya fikir kita boleh melakukan banyak kerana kita mempunyai kuasa," katanya. 

Isu ini berpunca daripada tuntutan oleh penduduk Kampung Siam di Pulau Tikus bahawa mereka yang diusir dari rumah mereka untuk memberi laluan kepada sebuah hotel. 

Hubungan antara DAP dan Pas menjadi tegang berikutan krisis kepimpinan Selangor dengan kedua-dua accussing satu sama lain kerana tidak setia kepada semangat kerjasama dalam gabungan Pakatan. 

Lim exreme rasa tidak senang dengan Pas menjadi jelas apabila, pada hari Isnin, beliau dilabel empat bekas exco Selangor Pas sebagai "pengkhianat" kerana tidak meletakkan jawatan selepas rakan sekerja mereka dari DAP dan PKR telah dipecat pada kemuncak krisis. 

Ironinya kenyataan Lim, dibuat pada hari yang PKR Azmin Ali dilantik sebagai Selangor Besar baru menteri tidak terlepas Selangor pemimpin Pas yang, seterusnya, membalas dengan memanggilnya "bodoh" dan "mementingkan diri sendiri". 

Lim dan pemimpin-pemimpin DAP yang lain pada Rabu memelihara kebaikan dibalas kebaikan akan dengan mendesak bahawa mereka mempunyai hak untuk melabelkan bekas exco Pas sebagai "pengkhianat".

Tiada ulasan: