Rabu, 17 September 2014

Malaysia MH370: Kapten Zaharie Shah Suis Off Oksigen Bekalan, Bekas Kiwi Airlines Boss Tuntutan





MH370 perintis Zaharie Ahmad Shah sengaja membunuh diri dan 227 penumpang di atas kapal penerbangan yang dikenakan azab seksa dengan mematikan bekalan oksigen, bos syarikat penerbangan telah dituntut. 

Ewan Wilson, bekas ketua eksekutif Kiwi International Airlines, akan memberitahu pakar penerbangan di Birmingham lewat hari ini (15 September) mengenai kepercayaannya bahawa Shah dirancang tragedi itu sebagai sebahagian daripada "muktamad bedah siasat kemenangan". 

Penerbangan Beijing-terikat, yang hilang pada 8 Mac selepas ia terpesong haluan dan merempuh Lautan Hindi di selatan, telah digelar salah satu misteri penerbangan terbesar sepanjang zaman. 
Wilson bagaimanapun percaya Shah bertanggungjawab tragedi penerbangan ini. Dia fikir dia purposedly menutup bersama juruterbang, Fariq Hamid, daripada kokpit supaya dia boleh menutup semua komunikasi ke bawah sebelum menukar laluan penerbangan. 

Dia mendakwa Shah kemudian dinyahtekanan pesawat supaya anak-anak kapal kabin dan oksigen penumpang akan kehabisan - menyebabkan mereka mati akibat hipoksia.

Dalam bukunya, Goodnight 370, Wilson meneroka lima sebelumnya "bunuh diri" penerbangan yang meragut nyawa 422 penumpang dan anak kapal dalam 30 tahun yang lalu: 
29 November, 2013: Mozambique Penerbangan TM 470: 33 terbunuh - pembantu juruterbang berada dalam tandas pada masa itu. Siasatan mendedahkan juruterbang mengalami kemurungan kerana masalah perkahwinan.

31 Oktober 1999: Mesir Air Penerbangan 990: 217 terbunuh - kemalangan dipercayai sengaja selepas pembantu juruterbang Gameel Al-Batouti telah ditegur kerana salah laku seksual. Eksekutif yang memberitahu dia tidak dibenarkan untuk terbang US laluan sekali lagi dalam penerbangan.

19 DISEMBER 1997: SilkAir Penerbangan 185: 104 terbunuh - Kapten Tsu Ming Wai mungkin membunuh diri dengan menutup kedua-dua perakam penerbangan dan sengaja meletakkan kapal terbang ke menyelam.

21 Ogos 1994: Royal Air Maroc Penerbangan 630: 44 terbunuh - Juruterbang Younes Khayat dipercayai mempunyai sengaja terhempas kapal terbang itu dengan mengarahkan ia ke dalam gunung.

9 Feb 1982: Japan Airlines Flight 350: 24 terbunuh - Kapten Deiji Katagiri dihidupkan dua enjin ke belakang pada keturunan sebelum kemalangan mendarat kapal terbang ke dalam air. Beliau terselamat dalam bot penyelamat dan kemudiannya didapati tidak bersalah oleh sebab gila.

Dalam pertemuannya dengan pakar-pakar penerbangan Birmingham, Wilson akan membincangkan penemuan dan juga melobi untuk keperluan untuk mempunyai pemeriksaan kesihatan mental untuk juruterbang dalam industri penerbangan.

Beliau berkata: "Terdapat keinginan asas untuk mengabaikan isu kesihatan mental dalam industri penerbangan.

"Kami telah menunjukkan mengapa rampasan oleh penumpang atau depressurisation sengaja senario sangat tidak mungkin.

"Dengan proses penghapusan, ini meninggalkan bunuh diri juruterbang sebagai pilihan yang serius yang lain dalam analisis kita tentang apa yang berlaku pada 8 Mac.

"Penyelidikan kami menunjukkan terdapat lima kejadian sebelumnya pembunuhan / bunuh diri dalam penerbangan komersial sejak tiga dekad yang lalu, iaitu 422 nyawa.

"Penambahan sedih MH370 akan membawa jumlah itu untuk 661."

Wilson berkata beliau telah bertemu dengan abang ipar dan isteri yang kedua-duanya menyangkal dakwaan bahawa dia membunuh diri walaupun khabar angin mengenai keadaan emosi beliau lebih daripada perkahwinan dan "kekecewaan dengan rawatan kerajaan pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim" Shah.

"Ia akan lebih baik untuk memberikan keluarga mereka pada penutupan lembaga," katanya. 

"Keluarga mudah terpengaruh dengan teori-teori konspirasi bahawa pesawat itu berbaring di atas beberapa pulau.

"Tetapi saya tidak fikir ia. Ia hilang selama-lamanya."

Kajian beliau mendapati bilangan nyawa hilang melalui pembunuhan perintis / bunuh diri dalam penerbangan komersil sejak 30 tahun lepas melebihi angka yang berkaitan dengan anak-anak kapal penerbangan kematian melibatkan penggunaan dadah atau alkohol.

Beliau menambah: "Ini bukan kes yang menyenangkan untuk mengkaji semula, tetapi mereka mengukuhkan dua fakta yang sangat penting: bunuh diri juruterbang bukanlah sesuatu yang baru.
"Tidak lama selepas kehilangan MH370 khabar angin mengenai masalah dalam kehidupan peribadi Shah timbul - khabar angin mengenai keadaan perkahwinannya dan kekecewaan dengan rawatan kerajaan pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim.

"Empat bulan daripada kehilangan penerbangan, penyiasat masih menganggap dia sebagai ketua suspek mereka."

Fasa terbaru pencarian untuk Boeing 777, yang diketuai oleh Biro Keselamatan Pengangkutan Australia, telah menemui 58 "objek keras" yang tidak selaras dengan dasar laut. Mereka masih belum dikenal pasti.

Tiada ulasan: