Rabu, 18 Mac 2015

Anda meminta kami untuk menyelamatkan tetapi anda membeli jet baru, kata orang miskin mengenai GST

A The Malaysian Insider's survey on the GST, which comes into effect on April 1, shows the lower a respondent's household income, the more ‘negative’ he feels about the new tax. – The Malaysian Insider file pic, March 19, 2015.


Satu kajian The Malaysian Insider mengenai GST, yang mula berkuat kuasa pada 1 April, menunjukkan pendapatan isi rumah yang lebih rendah responden, yang lebih 'negatif' dia merasakan tentang cukai yang baru. - The pic fail Malaysian Insider, 19 Mac, 2015. Semalam, The Malaysian Insider yang disiarkan Bahagian I kajian yang cuba mengukur kesan dari segi ringgit dan sen dalam barangan runcit bil keluarga 'selepas pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST ). Bahagian II hari ini melihat sama ada mereka adalah "positif, neutral atau negatif" tentang cukai baru yang bermula pada bulan depan, dan mendapati bahawa jawapan yang sepadan dengan tahap pendapatan isi rumah.

Zaidi Othman mungkin membayar RM6 tambahan RM7 sebulan untuk barangan runcit selepas pengenalan GST 6% pada 1 April tetapi beliau masih berfikiran bahawa cukai baru adalah lebih "negatif" daripada "positif".

Pandangan yang berusia 48 tahun Klang peniaga kecil mengenai GST adalah sebahagian daripada trend yang dilihat dalam kajian The Malaysian Insider pada cukai yang baru - yang lebih rendah pendapatan isi rumah responden, yang lebih "negatif" dia merasakan tentang cukai yang baru.



Ini walaupun banyak kempen kerajaan PR untuk meyakinkan rakyat Malaysia bahawa cukai yang adil dan bahawa ia akan membawa kepada pengurangan dalam harga barangan.
"Kerajaan mahu cukai kita dan memberitahu kita untuk menyelamatkan. Tetapi kemudian ia pergi dan membeli jet peribadi baru, "kata Zaidi, merujuk kepada RM465.4 juta Airbus ACJ320 bahawa Putrajaya mengaku membeli baru-baru ini.

Kaji selidik itu mendapati bahawa keluarga yang berpendapatan RM12,000 dan ke atas lebih positif tentang cukai yang baru.

Tetapi berpendapatan rendah responden, yang lebih ambivalen mereka tentang cukai, kesannya ke atas mereka dan sama ada ia adalah baik untuk negara ini.

Mereka yang berpendapatan di bawah RM5,000 kebanyakannya tidak berpuas hati dengan prospek membayar GST.

Negatif mereka terhadap GST telah diumumkan walaupun ia telah berkata kepada mereka bahawa jika mereka meneruskan trend membeli-belah semasa, mereka mungkin akan membayar kurang dalam jumlah cukai berbanding dengan golongan berpendapatan tinggi.

Bantahan mereka menimbulkan persoalan lanjut mengenai keberkesanan kempen PR Putrajaya mengenai GST. Walaupun keluarga-keluarga ini menyedari cukai, mereka tidak membeli mantera bahawa ia adalah lebih adil dan lebih telus daripada cukai jualan dan perkhidmatan yang sedia ada (SST).

Positif kepada negatif

Kaji selidik itu mengukur pola membeli-belah daripada 12 keluarga di 10 kawasan di Lembah Klang untuk mendapatkan idea berapa banyak membeli-belah mereka akan dikenakan cukai jika mereka terus membeli secara kasar barangan yang sama selepas 1 April.

Resit membeli-belah mereka telah dibandingkan dengan senarai Jabatan Kastam barangan runcit dan barangan rumah yang akan dikenakan cukai atau dikecualikan daripada GST.

Mereka kemudian memberitahu berapa banyak item dalam penerimaan mereka akan dikenakan cukai dan sama ada mereka akan membuat perubahan kepada pola membeli-belah mereka selepas bulan April.

Mereka juga ditanya mengenai pendapat tentang cukai itu sendiri, sama ada ia adalah satu sistem yang baik dan sama ada perasaan mereka adalah positif, neutral atau negatif ke arah itu.

Tiga keluarga mempunyai pendapatan isi rumah kurang daripada RM5,000 sebulan, lima berpendapatan antara RM5,000 dan RM12,000 dan empat yang diperolehi di atas RM12,000.

Kajian itu dijalankan di Klang, Shah Alam, Puchong, Kepong, Damansara Jaya, Gombak, Ampang, Bangi, Kajang dan Cheras.

Tahap keyakinan

Putrajaya telah mendakwa bahawa GST adalah sebahagian daripada usaha untuk reformasi sistem cukai semasa, di mana hanya kira-kira 1.7 juta daripada 12 juta pekerja membayar cukai pendapatan.

Beban cukai akan merebak ke seluruh penduduk dan akan memberi kesan kepada hampir semua barangan dan perkhidmatan.

Sebagai pertukaran, cukai pendapatan peribadi akan dikurangkan daripada 1% hingga 3% bergantung kepada kurungan cukai. Dianggarkan kira-kira 300,000 individu tidak lagi akan membayar cukai pendapatan selepas GST.

Satu lagi teras GST adalah bahawa mereka yang mengambil lebih banyak akan membayar lebih dan ini telah ditunjukkan dalam resit, di mana isi rumah berpendapatan lebih tinggi boleh mengharapkan untuk membayar lebih di GST kerana apa yang mereka membeli.

Walaupun 31% kepada 34% daripada item keluarga berpendapatan rendah dalam penyiasatan dibeli akan dikenakan cukai, jumlah cukai yang mereka akan membayar pada barangan runcit mereka adalah antara RM6 dan RM8 - yang paling rendah di kalangan semua kumpulan.

Namun, ini tidak mengubah persepsi mereka terhadap cukai, dengan semua tiga daripada keluarga berpendapatan rendah mengatakan bahawa mereka lebih negatif terhadap cukai daripada positif.

Kontraktor Hadar Thakrip Bandar Baru Ampang merasakan cukai yang tidak adil walaupun 69% daripada barangan runcit dibelinya semasa lawatan pasar raya baru-baru ini tidak akan dikenakan cukai.

Sebagai contoh, dalam satu resit Hadar, di mana 11 daripada 22 barangan akan dikenakan cukai, dia akan perlu membayar RM4.25 tambahan di atas jumlah RM136 itu.

"Mereka perlu cukai yang kaya dan bukannya membebankan golongan miskin," kata Hadar.

Satu sumber pendapatan sederhana, Maznah Ahmad Shah Alam, juga merasakan negatif terhadap GST. Kira-kira 55% daripada barang-barang beliau membeli dalam satu resit akan dikenakan cukai.

"Sebagai pengguna, saya juga terperangkap dalam keadaan ini kerana barang-barang yang saya beli adalah untuk keperluan harian, jadi tidak ada pilihan yang tinggal untuk saya," kata pembantu pentadbiran yang isi rumah memperoleh RM8,000 sebulan.

Majoriti, atau lima daripada 12 keluarga, adalah "neutral" dan mempunyai perasaan bercampur-campur mengenai GST. Lima kedua-duanya sederhana dan berpendapatan tinggi.

"Jika saya kerajaan, ia pasti akan membantu kerana anda mengenakan cukai ke atas setiap individu," kata Yap Mun Fen, seorang pengurus kewangan dari Bandar Kinrara, Puchong.

Tetapi demi untuk GST untuk menjadi benar-benar berkesan, Putrajaya mesti membaiki sistem menghabiskan wang, yang sekarang masih penuh dengan kebocoran, kata Yap.

Daripada 12, hanya tiga keluarga - dua tinggi dan satu pendapatan sederhana - adalah positif terhadap cukai. Tetapi mereka berhati-hati mengenai pelaksanaannya.

"Ia baik untuk melakukannya tetapi saya fikir ia melakukan yang terbaik apabila ekonomi adalah baik," kata Predip Bipro (gambar), Kajang, yang bekerja dalam industri hospitaliti.

"Orang kaya mungkin tidak akan berasa puas hati. Tetapi kelas-tengah orang-orang seperti kita akan bimbang, "kata pemain berusia 29 tahun itu yang berpendapatan isu rumah kurang RM7,000 sebulan.

Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia Setiausaha Agung Datuk Paul Selvaraj berkata apa-apa cukai biasanya tidak popular, terutamanya di kalangan miskin yang mungkin akan merasa kesan yang lebih besar.

"Itulah sebabnya ujian penting sistem ini adalah bagaimana kerajaan itu memperkatakan harga pencatutan dan orang gouging," kata Selvaraj.

Ini adalah untuk memastikan bahawa inflasi tidak terkawal boleh disemak dan harga yang boleh menstabilkan sebagai GST menggantikan yang lebih tinggi 16% SST.

"Bagaimana kerajaan memberi respons kepada aduan daripada untung berlebihan akan memberi kesan kepada tahap keyakinan orang mempunyai cukai yang baru." 

Tiada ulasan: